Duża paczka z nieadekwatnym do jej wielkości małym przedmiotem mogłaby być symbolem marnotrawstwa, złej logistyki, a wręcz braku dbałości o doświadczenie zakupowe klienta. Na tym polega zjawisko overpackagingu, które irytuje klientów, negatywnie wpływa na renomę firmy, generuje dodatkowe koszty transportu i magazynowania oraz oddziałuje niekorzystnie na środowisko naturalne.
Terminem tym określa się stosowanie zbyt dużych opakowań albo nadmierne zużycie materiałów do pakowania, które nie wynika z konieczności ochrony przed uszkodzeniem albo zniszczeniem produktów w transporcie ani podczas przechowywania. Taka praktyka powoduje, że karton ma znacznie większą objętość niż przewożone przedmioty. Zjawisko overpackagingu, czyli przepakowania, czy nadmiarowego opakowywania występuje również wtedy, kiedy używa się niepotrzebnych opakowań.
Typowe przykłady to np.:
Wiele powszechnie znanych przykładów overpackagingu pochodziło z handlu elektronicznego. Zdjęcia absurdalnej ilości wypełniaczy, albo przesyłka książki w kartonie, który mógłby zmieścić lodówkę wzbudzały uzasadnione oburzenie. Dopiero z czasem uświadomiono sobie wagę tego pierwszego wrażenia i obecnie widać, że sytuacja się poprawia, co nie znaczy, że nie widujemy za wiele takich wypełniaczy jak:
Nieracjonalnie pakuje się wiele towarów, na przykład szklane butelki. Często są one owinięte kilkoma warstwami folii bąbelkowej oraz folią stretch i zaklejone taśmą, a następnie umieszczane w kartonikach, w których również znajduje się folia bąbelkowa.
Przeczytaj więcej na temat overpackagingu.
Overpackaging bez względu na to, czy jest stosowany przez firmy zajmujące się sprzedażą w internecie czy przez osoby wysyłające kilka paczek rocznie, jest szkodliwy dla środowiska naturalnego. Powoduje:
Nieprawidłowe pakowanie podwyższa koszty produkcji, magazynowania i transportu. Zbyt duże paczki zajmują więcej miejsca w kontenerach oraz w samochodach dostawczych, czego skutkiem jest ograniczenie przestrzeni i zwiększenie liczby przewozów. W ten sposób rosną koszty logistyki w firmach.
Nadmierne pakowanie może mieć tez negatywny wpływ na konkurencyjność marki. Świadomość ekologiczna społeczeństwa rośnie, dlatego coraz więcej klientów zwraca uwagę na rozwiązania przyjazne środowisku. Jeśli stwierdzą, że w kartonie znajduje się zbyt wiele wypełniaczy, to mogą nie chcieć ponownie skorzystać z oferty danej firmy.
Ponadto zdarza się, że paczki owinięte wieloma warstwami folii czy taśmy pakowej są trudne do otworzenia. Podczas rozcinania wypełniaczy nożyczkami może dojść do uszkodzenia przesyłki i negatywnych reakcji klientów. To są powodu, dla których overpackaging powinien być wyeliminowany.
Jednym ze sposobów zakończenia nadmiernego pakowania jest ekoprojektowanie kartonów. Obejmuje ono opakowania:
W walkę z tym zjawiskiem zaangażowała się też Unia Europejska, czego zwiastunem są proponowane przepisy rozporządzenia PPWR. Spośród wielu zmian, które mają w efekcie doprowadzić do ograniczenia ilości odpadów i zwiększenia roli recyklingu, w projekcie jest mowa o maksymalnej pustej przestrzeni opakowania w stosunku do pakowanego produktu, która będzie mogła wynieść maksymalnie 40%. Ten obowiązek będzie dotyczył opakowań zbiorczych, transportowych, e-handlu.
Zanim jednak brukselskie młyny zakończą prace i wprowadzą te przepisy, przedsiębiorcy już dziś mogą się przygotowywać do tej zmiany poprzez:
Dowiedz się, czym są ekologiczne opakowania.
Jednocześnie do zachodzących zmian otoczenia prawnego, zwiększa się świadomość ekologiczna producentów, sprzedawców i klientów, dlatego coraz więcej firm wdraża rozwiązania, których celem jest ograniczenie overpackagingu. Przykładem jest ogólnopolska sieć sprzedaży prasy i książek Empik. Marka zapewnia bezpłatną ekodostawę ponad 90% produktów z oferty własnej do salonów, co obejmuje również zabawki, filmy i kosmetyki. Usługę wyróżnia:
Dodatkowym atutem oferty Empiku jest to, że wszystkie zamówienia online z danego dnia są dostarczane do poszczególnych placówek jednym transportem. Jest to sposób na niwelowanie negatywnego wpływu człowieka na środowisko naturalne.
Zielona logistyka działa także w największym sklepie internetowym na świecie – w Amazon. Firma wdrożyła program „Opakowania niebudzące frustracji” (Amazon Certified Frustration-Free Packaging – FFP), który ma przeciwdziałać:
Do programu FFP mogą dołączyć sprzedawcy stosujący opakowania wyprodukowane z całkowicie przetwarzalnych materiałów, jak papier, z których zawartość można wyjąć w mniej niż dwie minuty, najlepiej bez użycia nożyczek.
Inny przykład to polska firma odzieżowa LPP, właściciel marek Reserved, Cropp czy Sinsay. Jeszcze kilka lat temu pakowano wszystkie przesyłki podwójnie, w karton zabezpieczony foliopakiem. Obecnie stosuje się ekologiczne rozwiązania, jak:
Ekologiczne pakowanie towarów w LPP doprowadziło do tego, że w 2020 r. firma wytworzyła o 300 milionów ton plastiku mniej.
Made for Recycling to usługa Grupy Interzero, która pomaga przedsiębiorcom w procesie ekoprojektowania opakowań, wsparta analizą cyklu życia produktu. W ocenie stosuje się kryteria dwóch renomowanych instytutów Fraunhofera (bifa Umweltinstitut i Fraunhofer IVV).
Uczestnicy programu Made for Recykling otrzymują raport z oceną potencjału recyklingowego opakowań oraz propozycje zmian. Opakowania, które w dwudziestostopniowej skali uzyskają 18, otrzymują certyfikat.