Naturalne źródła witamin, czyli jakie?

Naturalne suplementy diety na odchudzanie
Naturalne suplementy diety na odchudzanie
21 sierpnia, 2020
Aloes - naturalne zrodlo mlodosci
Kosmetyki z aloesu – dlaczego warto je stosować?
25 sierpnia, 2020
Naturalne zrodla witamin

O tym, że odpowiednie odżywianie ma spore znaczenie dla zdrowia, zapewne wie większość społeczeństwa. Coraz więcej osób świadomie dobiera dietę, zwraca uwagę na skład poszczególnych produktów oraz stara się o optymalny rozkład składników w posiłkach. I o ile błonnik, białko czy węglowodany w większości przypadków są kontrolowane i spożywane świadomie, o tyle witaminy już nie do końca. Dlaczego? Sporo osób nie wie, jakie są naturalne źródła witamin, i które z nich są najistotniejsze.

Naturalne źródła witamin

Niektórzy słysząc o źródłach witamin, od razu maja na myśli różnego rodzaju suplementy diety dostępne w sklepach i aptekach. Takie myślenie jest potęgowane przez wszechobecne reklamy gwarantujące, że po przyjęciu jednej czy drugiej tabletki konsument będzie zdrowy i będzie pięknie wyglądał. Niestety, nie do końca właśnie tak to działa. Należy jednak pamiętać, że są okresy, kiedy suplementacja jest wskazana. Wybór suplementów powinien być jednak dokładnie przemyślany i skonsultowany ze specjalistą.

Poza okresami, kiedy sama natura nie wystarcza, warto korzystać z naturalnych źródeł witamin, jakimi niewątpliwie są warzywa i owoce. Zaleca się, aby spożywać 5 porcji dziennie, co pozwala na uzupełnienie zapotrzebowania na witaminy i minerały, a dzięki temu na zdrowe funkcjonowanie organizmu. Aby jednak zdrowe odżywianie przynosiło zadowalające efekty, konieczna jest podstawowa wiedza na temat tego, gdzie znajdują się konkretne witaminy. Źródła tych cennych składników pozwalają na urozmaicenie codziennej diety oraz  wprowadzenie do niej nowych, ciekawych smaków.

Witamina C

Na rynku dostępne są liczne suplementy diety zawierające właśnie tę witaminę. Warto jednak pamiętać, że nie jest ona tak aktywna jak ta pochodząca z naturalnych źródeł, która dodatkowo znacznie dłużej utrzymuje stężenie terapeutyczne w organizmie. Najwięcej tego rodzaju elementów znajdziemy przede wszystkim w następujących warzywach i owocach (na 100 g masy świeżego produktu):

  • nać pietruszki (269 mg)
  • owoce dzikiej róży (250-800 mg)
  • czarne porzeczki (150-300 mg)
  • papryka (125-200 mg)
  • kiwi (84 mg)
  • kalarepa (70-100 mg)
  • brukselka (65-145 mg)
  • truskawki (46-90 mg)
  • cytryny (40-60 mg)
  • pomarańcze (30-50 mg) i wiele innych.

Witamina C znajduje się również w innych niż warzywa i owoce produktach. Jej najcenniejszymi naturalnymi źródłami są również:

  • rokitnik,
  • pokrzywa,
  • cytryniec chiński,
  • igliwe sosny i świerka oraz wiele innych.

Warto również pamiętać, że niewielkie ilości tej witaminy znajdują się również w nabiale, mięsie oraz w podrobach, takich jak nerki czy wątróbki drobiowe.

Witamina B

Witaminy z grupy B są ważne dla ludzkiego organizmy, gdyż odgrywają kluczowa rolę w jego procesach metabolicznych oraz odpowiadają za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego i sprawność intelektualną. Do grupy tej zalicza się m. in. witaminy: B1, B2, B6, B12, i PP. Podobnie jak w przypadku witaminy C, również tutaj najlepszym naturalnym źródłem są warzywa i owoce. Poszczególne elementy występują jednak także w innych produktach. Na przykład witaminę B1 można znaleźć w produktach zbożowych, w tym szczególnie w ciemnym pieczywie, w grubych kaszach, płatkach owsianych, drożdżach oraz mięsie wieprzowym.

Dla ludzkiego wzroku bardzo istotna jest witamina B2, która zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie. Jej niedobór może skutkować znacznym pogorszeniem się ostrości wzroku oraz częstym łzawieniem. Aby temu zapobiec, warto zadbać o naturalne źródła tej witaminy w codziennej diecie. Do produktów bogatych w ten składnik należą:

  • produkty mleczne,
  • ryby,
  • mięso,
  • ciemne pieczywo,
  • grube kasze.

Witaminy pełnia w życiu każdego człowieka bardzo ważną rolę, z której nie każdy zdaje sobie sprawę. Myśląc o zdrowej diecie zazwyczaj skupiamy się na liczeniu kalorii czy przyswajaniu odpowiedniej dawki błonnika i białka. Jeśli chodzi o same witaminy, spora część społeczeństwa decyduje się na suplementy diety, które jednak nie zawsze skutecznie wpływają na zdrowe funkcjonowanie organizmu. Warto zatem do codziennych posiłków włączyć naturalne źródła witamin, dzięki którym można znacznie ułatwić wchłanianie tych składników a przez to poprawić ich działanie.